Clowning for a cause

Back to business. Tätä olenkin odottanut. Lontoon matka takana, saavuin eilen iltamyöhällä Helsinki-Vantaalle ja suunnistin bussilla seesteisesti kotiin. Perjantain menomatka Lontooseen ei ollutkaan aivan yhtä seesteinen, sillä kyseessä oli Finnairin ja Nenäpäivän yhteistyölento, joka tarkoitti tietysti punaisia neniä ja hölmöilyä. Mikä nenäpäivä sitten on? Nenäpäivä kerää varoja maailman köyhimmissä oloissa elävien lasten hyväksi ja yllyttää hauskaan varainkeräykseen (näille molemmille sydämeni pampattaa lujaa, hienoa!). Nenäpäivä järjestetään kerran vuodessa loka-marraskuun aikana, tänä vuonna 9.11. Kolmen viikon kampanja huipentuu Yle TV2:n Nenäpäivä-show’hun.

Nenäpäivä 2011 keräsi noin Suomessa 2,2 miljoonaa euroa. Näiden varojen avulla tuhannet lapset pääsevät kouluun, saavat suojaa hiv-tartunnalta tai nukkuvat yönsä turvassa malariaverkon alla. Mutta arvatkaas mitä? Englantilaiset keräsivät nenäpäivän-varoja jokaista henkeä kohti keskimäärin viisi kertaa enemmän. Siksipä lentokohteena oli Lontoo. Itselläni ei ollut kohdemaassa mitään suunniteltua, mutta muun muassa eräs mukanamatkustanut toimittaja teki perilläkin huumorimielistä selvitystyötä siitä, miksi englantilaiset lahjoittavat niin huikeita summia, ja pieksevät suomalaiset kuusi-nolla.

Isossa-Britanniassa Red Nose Day on näkynyt katukuvassa jo 20 vuotta. Järjestäjänä on Comic Relief – järjestö, jota BBC tukee ohjelmistollaan. Briteissä Red Nose Day on jo varsinainen kansanliike: ihmiset ympäri maata hulluttelevat hyvä asian puolesta. Miksei meilläkin? Vuonna 2011 Red Nose Day keräsi Englannissa yli 100 miljoonaa puntaa! Vuosina 2011 – 2013 kerätyt varat käytetään lasten auttamiseen Afrikassa ja Etelä-Aasiassa. Keräystuotto käytetään lasten koulutukseen, perheiden ja yhteisöjen vahvistamiseen sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen. Nenäpäivän varoilla tuetaan myös Ylen Hyvä Säätiön brittiläisen yhteistyökumppanin Comic Reliefin kautta HIV- ja aids-työtä Afrikassa. Joko alatte uskoa, että tämä on oikeasti aika hyvä ja toimiva keissi?

Tänä vuonna Suomen Nenäpäivä-kummit ovat Axl Smith, Elastinen, Katja Ståhl ja Jenni Pääskysaari. Axl olikin meille ennen lentoa kertomassa työstään keräyksen hyväksi (tässä selitys mysteerille, miksi hän tönöttää mukana kuvissa). Meidän lentoporukkaan kuului neljän bloggaajan lisäksi myös muutama toimittaja, sekä Finnairin lunkkia henkilökuntaa.

Ja mitä itse lennolla sitten? No, kyseessähän oli Finnairin normaali reittilento, joten ihan järjetöntä sirkusta ei voitu esittää. Nenäpäivän info kuitenkin kantautui kuulioiden korviin, kaikille jaettiin omat nenäset ja villeintä oli koko lentokoneen nenäjumppa, jota lentoemännät urhoollisesti vetivät. Enpä ole ennen nähnyt suomalaisten pukumiesten laittavan niin jalalla koreasti. Lennon tarkoituksena oli kuitenkin tavoittaa matkustajat, sekä saada median huomio kiikkiin. Tällaiset jutut tarvitsevat tuulta alleen ja olenkin iloinen, että huomiota on napsahdellut monesta paikkaa. Ja huomiota nimenomaan Nenäpäivälle ja auttamiselle, eikä niinkään nenille ja hassuttelulle ja sille, kuinka vähän lennellään sinne sun tänne. Jälkimmäiset ovat keinoja, eivätkä päämäärä.
Lahjoittamiseen on monta väylää. Nenälentelijöiden tiimillä on oma keräyslipas, johon voi rahansa osoittaa. Käy siis tekemässä lahjoituksesi täällä. Olen usein omalla kohdallani jäänyt itselleni kiinni itseteosta: nyökyttelen, että kylläpä vasta on hieno kampanja, mutta jättänyt kuitenkin syystä tai toisesta lahjoittamatta (”Kyllä minä sitten työssäkäyvänä lahjoitan”). Mutta ei se kampanja pyöri jos ei ole lahjoittajia, ja totuus on että elelemme herroiksi. Meillä on katto pään päällä ja varallisuutta, ja kaiken kukkuraksi ihmisoikeudetkin, jotka monilta maailman lapsilta puuttuu. 

1 € Ateria kolmelle lapselle
3 € Opiskeluvälineet 4 oppilaalle vuodeksi Malawissa
5 € Malariaverkko
10 € Vihannesten siemeniä satokauden ulkopuoliseen viljelyyn
20 € Rokotteet kuutta tappavaa tautia vastaan tai kouluvuosi yhdelle lapselle
50 € Ammattiopettajan viikon palkka Somalimaassa
300 € Pumppukaivo

Kyse ei ole siis vain lentelystä ja hauskanpidosta, vaan elämän mahdollistamisesta niille, joille se ei ole itsestäänselvyys. Joku varmasti miettii pääkopassaan, että mitä ihmettä ilmansaastuttaja Finnair on mitään sanomaan? Mutta itse olen sitä mieltä, että lennot lennetään joka tapauksessa, niin miksei käytettäisi niitä hyväkseen? Ja Finnairin laajaa verkostoa siihen, että hyvä sanoma voi levitä? Finnairin kone kuljetti kesällä maahan 70 000 punanenää hyväntekeväisyysrahtina ja nyt punanenäinen lentokone on hymyilyttänyt, ja toivottavasti myös muuttanut asenteita ja kilisyttänyt kassaa. 
Olen mielissäni, että saan olla pikkuinen ratas tässä pyörässä. 

Terveisin Henriikka
Lisää nenälentelystä:
Finnair: facebook, kotisivut
Coming soon: Yle X -uniikit häröilyt, Finnair -videokooste

Kuvat: FinnairSharon
Kategoriat: matkustus 14 kommenttia

Clowning for a cause

14 kommenttia

  • AINO sanoo:

    Inspiroiduin tästä ja eilisestä Huippumalli Haussa-jaksosta (jossa mallit olivat käymässä Keniassa) niin kovin, että kävin heti lahjoittamassa pienen summan tililtäni Nenäpäivälle. Tulipa hyvä mieli!

    • Henriikka sanoo:

      IHAN MAHTAVAA. Tämä olikin päämäärä, että ihmiset nappaisi idean ja olisivat valmiita antamaan omastaan. Kiitos.

  • Vera n sanoo:

    Ihana blogi!:) käy tsekkaa mun http://ourcrazystupidoslifes.blogspot.fi/ :)

  • norppi sanoo:

    Vaikka tarkoitus on periaatteessa hyvä ja saa ihmiset katselemaan maailmaa vaatekaappiensa ulkopuolella, on tässä ainakin kehitysmaantieteilijän näkökulmasta kyse aika pitkälti nykyajan anekaupasta jossa ostetaan hyvä omatunto omaa yltäkylläisyyttä ja etuoikeutettua asemaa yhtään kyseenalaistamatta. Finnairilta aika markkinataktinen veto ”tehdä hyvää” kun samalla kasvava lentoliikenne vähät välittää hiilidioksidipäästöistään ja niiden massiivisista vaikutuksista köyhissä olosuhteissa eläviin ihmisiin. Jos me oikeasti haluaisimme tehdä tälle epäoikeudenmukaisuuden kasvavalle kuilulle jotain, niin ei se ainakaan millään kertakäyttötempauksilla tapahdu. Toisaalta olen iloinen siitä, että ihmisillä on kuitenkin sydäntä tehdä edes jotain – maailma ei ole läpimätä. Silti, enemmän hyötyä olisi varmaan ollut jos tuo lento olisi jätetty lentämättä ja kaikki teidän matkan kustannukset sijoitettu johonkin todelliseen pitkän aikavälin projektiin. Koulutarvikkeet on tärkeitä, mutta tärkeämpää olisi tukea valtioita ymmärtämään miksi niiden täytyy tarjota maksuton koulutus kaikille, ilman riippuvuutta tällaisista hyväntekeväisyysprojekteista.

    Anyhow, blogisi on todella positiivinen tapaus tässä bittiavaruudessa, aika ajoin ahdistaa kun monilla ei ole mitään suhteellisuudentajua, kraaah. Tarkoitus ei ollut siis lytätä tätä postausta, lähinnä herättää uusia ajatuksia. Heh. Ihana blogi siis kertakaikkiaan! Itseasiassa eksyin tänne siksi kun kaveri väitti meissä olevan samaa näköä ja tuntua, oli kyllä oikeassa, tykkään paljosti!

    Pahoittelut vielä tästä esseestä

  • Anonymous sanoo:

    Norppi. Kirjoituksesi oli tärkeä puheenvuoro tärkeästä aiheesta. Näin isoista eettisistä aiheista on hyvä pitää ääntä, siitä pointsit sinulle.

    On totta, että moni pyrkii lievittämään omatuntoaan tekemällä jonkun minimaalisen teon kuten laittamalla euron lipaskeräykseen. Ajattelen kuitenkin, etteivät meidän ihmisten motiivit koskaan ole täysin puhtaita. Parempi siis tehdä hyvää huonoilla motiiveilla kuin jättää tekemättä hyvää.

    Olen eri mieltä siitä, että olisi parempi, ettei lentoa olisi järjestetty. Vaikka lennosta varmasti koituikin tiettyjä kustannuksia kampanjalle, niin hyväntekeväisyys tarvitsee toki mainostajia!

    Toivon sinulle iloa ja intoa opintoihisi! Ehkä sinä ja opiskelutoverisi voitte olla kehittämässä uusia ideoita siihen, miten suomalaiset saataisiin mukaan pitkäjänteiseen auttamistyöhön.

    Outi

  • Anonymous sanoo:

    Mun mielestä Norppi sulla on tärkee aihe hyppysissä, mutta huomaa että et ole opiskellut markkinointia juurikaan. Kyllähän asia on niin, että helposti me länsimaiset teemme ”hyvää” ostamalla itsellemme hyvän omatunnon tempauksien ja pikkulahjoitusten kautta, mutta jättämällä näitä tempauksia tekemättä hyöty olisi hyvin minimaalinen suhteessa siihen, mitä se parhaimmillaan on, kun koko keräys saa näkyvyyttä sen avulla koko Suomessa. Uskon, että kun matkassa on bloggaajia ja toimittajia, on tulos vähintäänkin plussan puolella. Toki mokoman tempauksen olisi voinut järjestää vaikka junamatkana Helsingistä Rovaniemelle, mutta ehkä Finnair koettiin näkyvämmäksi ja kansainvälisemmäksi kumppaniksi. Tiedä häntä. Ja toki Finnairilla on varmasti oma lehmänsä ojassa, mutta sekin suotakoon mille tahansa yritykselle. Tällainen ”sosiaalinen hyväntekeminen” on imagossa aina plussaa, mutta usein se on myös koko yhteiskunnalle positiivinen juttu.

  • peppi sanoo:

    Luin tästä lennosta noista muista blogeista ensin enkä tajunnut lainkaan ideaa… Hienoa tässä on että tuot taustoja esille toisin kuin noissa muissa blogeissa on tehty ja tuntuu että olet perehtynyt ja ajatellut asiaa.

    Mielestäni tämä ei kuitenkaan ollut ihan paras Nenäpäivän markkinointikeino. Lennossa ei siis sinänsä mitään vikaa, mutten ymmärrä miksi mukana oli ihmisiä, joille aihe ei ole kovin läheinen. Postaus toisensa perään shoppailun ihanuudesta Lontoossa tuntuu jotenkin irvokkaalta kun ajattelee mitä varten Nenäpäivää vietetään ja mitä tarkoitusta varten bloggaajat oli otettu mukaan lennolle. Mutta tämä ei koske siis sinua, senhän jo tämä postaus osoittaa :) Ja mielelläni kyllä luen sinun kokemuksistasi Lontoossa :)

  • norppi sanoo:

    Niin, tottakai keskustelun ja huomion herättäminen on hyvä asia, ja olen yhtä lailla iloinen jokaisesta tämänkin kampanjan kautta lahjoitetusta eurosta kuin kaikki muutkin. Vielä onnellisempi olen siitä, jos jokunen uusi kasvo havahtui ja kokee auttamisen tärkeäksi.

    Pointtini oli kuitenkin se, että tälläiset tempaukset nähdään usein todella todella positiivisessa valossa, ikään kuin ”ekstrana” – ollaanpas sitä nyt ihanan hyvällä asialla, saanpas nyt hyvän mielen! Jos sen sijaan haluaisimme oikeasti muuttaa tilannetta kokonaisvaltaisesti, niin ilmiöiden pitäisi olla nenäpäivää suurempia. Siis, helppoa ja kaikille hauskaa, saa ehkä useamman ihmisen ajattelemaan, mutta mielestäni silti tehokkaampiakin keinoja löytyisi.

    • Henriikka sanoo:

      Hop! Vastaan kaikkeen tähän harkittuun ja pohdittuun analyysiin yhteisesti.

      Mielestäni teillä kaikilla on hyviä ajatuksia hyppysissänne.

      – Voi olla, että tehokkaampia keinojan olisi kuin lennättää toimittajia ja bloggaajia Lontooseen, MUTTA tässä tapauksessa Finnair kuitenkin haluisi toteuttaa yhteistyön. Itse olen eri mieltä siitä, että parempi tapa olisi ollut jättää lentämättä. Koneessa oli usempi sata ihmistä ja jos lento olisi peruttu, olisi vastassa väistämättä ollut viha ja ärtymys nenäpäivää kohtaan. Tässä tapauksessa asiaa saatiin kuitenkin levitettyä normaalilennon yhteydessä niin matkustajille, kuin median kautta useille muillekin. Esimerkiksi finnairin facebookin kautta nenäpäivä-kuvista tykkäsi yli 2000 ihmistä. Ehkäpä joku heistä olisi jäänyt ilman nenäpäivän sanomaa ilman lentoa? Lisäksi painiskelen kyllä itsekin lentojen saastuttamisongelman kanssa, aktiivinen matkustaja kun olen. Finnairista kuitenkin tiedän, että he ovat tehneet yli 20 vuotta duunia kestävän kehityksen edistämiseksi ja ovat vähentäneet viime vuosina noin neljänneksen päästöistään kovalla duunilla, seurannalla ja koulutuksella. Tämä good? Ehdottomasti. Seuraavien muutaman vuoden aikana olisi tarkoitus vähentää sama satsi.

      Totta kai löytyy aina ”parempia” keinoja toteuttaa juttuja ja maailman parannusta tuskin tapahtuu yhdellä nenäpäisellä lennolla. MUTTA minusta pienet purot alkavat koostamaan järviä ja lopulta meriä, hauskuus ja iloisuus ovat hyvä tapa aloittaa muutos.

  • Mrs KS sanoo:

    Olen ihmetellyt kun täällä Lontoossa nenäpäivä ei ole näkynyt mitenkään tai missään, mutta sitten selvisi, että se pidetäänkin täällä vain joka toinen vuosi ja aina maaliskuussa, eli seuraavan kerran 03/2013.

  • Reetta sanoo:

    Ihana yhteistyöjuttu tuollainen kyllä! Ihanaa kun Finskin henkilökuntakin on noin heittäytynyt :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *