Kun design-ostokseen pettyy

_MG_0006 kopio

Lohkaisin kesän alennusmyynneistä ison osan palkastani Samujin klassikkovillapaitaan. Ovh:ltaan 250 euron villapaidan sai alkukesän alesta 175 euron hintaan. Se on aivan huikean paljon rahaa, en ole eläessäni käyttänyt niin paljon villapaitaan. Olin valmis laittamaan reilusti rahaa yhteen hyvään, kun vaihtoehtona olisi ollut ostaa viisi kehnompaa ja kehnoissa oloissa tehtyä. Tässä villapaidassa lukee ”Made in Finland”. Halusin kuitenkin syksyä ja talvea varten yhden siistin ja laadukkaan klassikon, joka kestäisi vuodesta toiseen.

Vaan eipä kestänyt. Villapaita nukkaantui selkeästi jo ensi käyttökerralla. Pelkään kertoa sen kaikille, sillä vaikka itseäni tämä ei horjuta kotimaisen designin tieltä, tiedän että joku voi ottaa tämän kirjoituksen tekosyynä pysyä ketjuliikkeiden ja halpahallien suurkuluttajana. Tarkoituksenani ei ole myöskään missään tapauksessa parjata Samujia, onhan se yksi lempimerkeistäni edelleen. Syynä kirjoitukselle on nostaa kissa pöydälle: eettisesti ja ekologisesti tehty ei välttämättä ole laadultaan huikeaa, Made in Finland -merkintä ei tuo automaattisesti mukanaan kaikkea hyvää ja myös design-ostokset voivat toisinaan olla pettymyksiä. Useimmiten ei, mutta valitettavasti toisinaan kyllä.

Monille tämä ”kissa” on itsestäänselvyys, mutta on niitäkin, joiden armollisuus satunnaisiin virheisiin loppuu, kun puhutaan arvokkaammista ja vastuullisemmin tehdyistä tuotteista.

_MG_0039 kopio

Ostin villapaidan kesällä, mutta otin sen ensi kerran käyttöön vasta syyskuussa. Huomasin nukkaantumisen jo ensimmäisellä käyttökerralla. Ajattelin, että se menee varmasti ohi parissa käyttökerrassa, kun paita ”tottuu” käyttöön ja pehmenee. Näissä asukuvissa paita on ensi kerran päällä ja nukka näkyy selkeästi. Joku silloin kommentoikin asiaa ja puolustelin, sillä nukka myös irtosi helposti nukkaharjalla.

Näissä kuvissa villapaitaa on käytetty vajaa 10 kertaa ja olen nukkaharjannut paitaa useasti. Villapaita nukkaantuu puolessa päivässä esimerkiksi kainalaloista ja paidan helmasta, jotka ovat hankauksessa esim. repun vuoksi. Olen tietysti superpettynyt, vaikka villapaita tuntuukin iholla aivan ihanalta. Haaveilin toimistokelpoisesta villapaidasta, nukkaantumisen takia se ei kuitenkaan sitä ole.

_MG_0036 kopio

En ole tietoinen oikeuksistani asiakkaana. Olisin voinut viedä villapaidan reklamaationa takaisin ensimmäisen käyttökerran jälkeen, vaikka silloinkin paidan ostosta olisi ollut useampi kuukausi. Uskoin kuitenkin nukkaantumisen tasoittuvan, kun pinnan pehmein villa on tottunut käyttöön. Nyt taitaa olla turha valittaa? Enkös minä ole itse ollut typerys, kun en tajunnut asiaa aikaisemmin? Ostosta kuitenkin on jo puoli vuotta. Onneksi ”tuhlaan” rahani niin paljon mieluummin Samujiin kuin ketjuliikkeen samanlaiseen tapaukseen.

Toisaalta myös designer haluaisi varmasti tietää, jos joku materiaalikombo toimii huonosti, jotta hän voi jatkojalostaa tuotteitaan yhä laadukkaammiksi. Materiaali on 40% villaa, 30% viskoosia, 20% polyamidia ja 10% cashmiria. Tällä hetkellä nettikaupassa näyttää olevan myynnissä samanmallista villapaitaa eri materiaaliyhdistelmällä (50% merinovilla, 50% alpakka). Ehkä siellä ollaan siis jo hoksattu materiaaliyhdistelmän toimimattomuus?

Vai onko minun villapaitani maanantaikappale ja muut kyseisen malliston paidat ovat olleet yhtä priimaa kuin Samuji yleensä? Kyllä minä designerina haluaisin tietää tällaisestä, joten miksen minä daiju asiakas ole avannut suutani aiemmin? (ja nyt kun avaan, en tee sitä kovin henkilökohtaisella tasolla)

_MG_0054 kopio

Onko joku teistä joutunut pettymään design-ostokseen, johon on laitettu rahaa ja mahdollisesti harkintaakin? Mitä tekisitte tapauksessani? Millaisia ajatuksia aihe herättää? Olisi niin hienoa saada keskustelu aiheestä viriämään.

Voisin yrittää saada Samujilta vastauksen tähän askarruttavaan asiaan, olisi mielenkiintoista saada heidän ajatuksiaan aiheesta postauksen tuloksena.

Tämä oli luultavasti ensimmäinen kerta, kun jouduin pettymään ostokseen, joka oli pitkän harkinnan ja reilun kukkaron tyhjentymisen tulos. Jatkan siis totutulla laatu korvaa määrän -mentaliteetilla.

– Henriikka

EDIT:

Samu-Jussi Koski /Samuji:

Hei,

ilman muuta haluan vastata reklamaatioosi.

Ensinnäkin on tosi ikävää kuulla, että olet pettynyt neuleen laatuun. Emme ole saaneet muita reklamaatioita kyseisestä tuotteesta, mutta jokainen palaute on meille arvokas. Samoin tietenkin jokainen asiakas.

Käsittelemme reklamaatiot aina tapauskohtaisesti myymälässämme, ja kuten tässä keskustelussa todettiinkin, tuotekehityksen kannalta valmistajan on tärkeää saada tietää, jos jokin materiaali ei kestä käytössä odotetulla tavalla. Kiitos siis siitä, että otit asian esiin.

Jos myymälähenkilökunta ei kykene tekemään ratkaisua heti, vialliseksi arveltu tuote siirtyy studiollemme tuotannon ihmisten tarkastettavaksi. Joskus tuote pesetetään tai korjautetaan, joskus se korvataan uudella vastaavalla tai kauppa perutaan ja rahat palautetaan.

Kuluttajasuojalakiin voi toki nojautua, mutta Samujin toimintaperiaatteisiin kuuluvat kiltteys ja reiluus muutenkin. Jos asiakas ei ole tyytyväinen, jotain tulee tehdä. Olethan yhteydessä Erottajan tai Pohjoisesplanadin myymäläämme, niin voimme tutkia, mistä tässä sinun tapauksessasi on kyse.

Pyrimme valitsemaan parhaat mahdolliset materiaalit kaikkiin tuotteisiimme, olipa kyseessä neule (lankojen osalta) tai ommeltavat tuotteet (kankaiden osalta). Lisäksi olemme yrittäneet löytää lukuisista tuotantopaikoista ne meille sopivimmat, joiden kanssa työskentely takaisi tuotteiden korkean laadun muttei nostaisi tuotteiden hintoja täysin mahdottomiksi. Palapeli on melkoinen.

Yleisesti neulelangoista voi todeta sen verran, että polyamidi yleensä vahvistaa ja lujittaa luonnonlaatuja, jotta ne eivät kuluisi niin nopeasti ja pitäisivät kutinsa. En ole oman urani aikana havainnut, että viskoosi johdonmukaisesti huonontaisi tuotteen kestävyyttä, monissa tapauksissa se on loistava vaihtoehto synteettisille kuiduille, esimerkiksi akryylille ja polyesterille, joita pyrimme välttämään.

Villa on materiaalina eräs suosikeistamme. Sen parhaimmat puolet – pehmeys, hengittävyys, lämpö, keveys – ovat kuitenkin seurausta samoista kuidun ominaisuuksista kuin sen huonoimmatkin puolet: esimerkiksi heikko hankauskestävyys ja herkkä nukkaantuminen.

Villaneuleista nousee käytössä lähes aina hiukan nukkaa. Ne vaativat huoltamista. Mitä pehmeämpi ja ilmavampi laatu on, sitä vähemmän hankausta se kestää. Kuidunpäät nousevat esiin, erityisesti jos kuitu on lyhyttä. Myös neulekuidun kehruu ja langaksi valmistus vaikuttavat asiaan.

Tiivis merinoneulos pysyy usein pitkään sileänä. Erityisen hyviä kokemuksia meillä on myös ohuesta silkki-kasmirsekoitteesta, joka meillä on ollut käytössä ensimmäisestä mallistostamme saakka.
Löyhät ja vähäkierteiset (eli ne kaikkein runsaimmat ja pehmoisimmat) langat taas ovat kaikkein herkimpiä.

Tilanne ei kuitenkaan ole toivoton. Nukkaantunut villaneule kannattaa usein ensimmäiseksi pestä villanpesuaineella. Se hoitaa kuitua ja tiivistää sitä hiukan. Neuleen kuivuttua sen pinnassa olevat nypyt voi kammata pois villakammalla.

Myymälässämme on jaossa Care Instructions -lehtisiä, joissa on kerrottu erityishuomiota vaativien materiaalien kuten silkin, villan ja nahkatuotteiden ominaisuuksista, suojaamisesta ja huoltamisesta käyttöiän pidentämiseksi.

Kaikissa pulmatilanteissa kannattaa kuitenkin olla yhteydessä tuotteen myyjään tai valmistajaan. Teemme tätä työtä teitä varten.

Yst

Samu-Jussi Koski
Samuji

Kategoriat: muoti 22 kommenttia

Kun design-ostokseen pettyy

22 kommenttia

  • pallopaidaton sanoo:

    Muistan, kun ala-asteella meillä oli marimekon pallokuosi huudossa. Sain kuin sainkin vanhemmiltani joululahjaksi punaisen pallopaidan valkoisilla palloilla vaikka paita oli arvokas ja minä rämäpäänä usein vaatteet rikki. Muutaman oikeaoppisen pesun jälkeen punainen väri kuitenkin levisi valkoisiin palloihin ja pettymys oli tietenkin suuri!

    Ehkä villapaidasta voisi reklamoida vaikkei sitä korvattaisikaan?

    • Kannattaa aina reklamoida. Pidän itse parin kollegan kanssa design-liikettä Reykjavikissa ja meillä on myynnissä esim. noita pallopaitoja ja -mekkoja. Niiden väri ei kuulu suttaantua, jos ne pesee oikein (eli tarkalleen ohjelämpötilassa eikä esim. viileämmässä vedessä). Meille on tullut muutama reklis vuosien mittaan värien sotkeentumisesta, ja olemme aina antaneet korvaavan tuotteen tilalle (Marimekko korvaa maanantaikappaleet, ja siitä näissä värisotkeentumisissakin on kyse). Eli ihan näin kauppiaankin näkökulmasta: aina kun on syytä, kannattaa reklamoida :)

  • Neila sanoo:

    Itse olen siirtynyt täysin luonnonmateriaaleista tehtyihin tuotteisiin juurikin nukkavierujen villapaitojen vuoksi. Tuosta merinovilla-alpakka -paidasta voisinkin maksaa, mutta viskoosisekoitepaitaa en ostaisi, vaikka Hennesillä myisivät kympillä. Ei se merkki tee sitä tuotetta laadukkaaksi, jos materiaalit on huonoja. Uusin tänä talvena koko neulevarastoni ja heitin kaikki nukkapesät pois. Tilalle hankin lampaanvillaa, mohairia, kashmiria ja merinovillaa, sekä villa-silkki-sekoitepaidan. Jokainen on ollut hintansa arvoinen.

    Itseäni harmitti, kun n. 300€ Minna Parikka -korkkareiden kiiltonahka alkoi halkeilemaan jo ensimmäisestä käyttäkerrasta. Olen kuitenkin ostanut jo kahdet muut Parikat, joihin olen ollut tyytyväinen.

    • Anne sanoo:

      Mä ostin viime keväänä Minna Parikan Jodie Nappa -korkkarit ja ekalla käyttökerralla toisen kengän kärjestä rispautui nahka – olin tietysti todella pettynyt, kun 300 euroa ei ole mikään pikkuraha opiskelijabudjetista. Menin seuraavalla viikolla tekemään reklamaation liikkeeseen ja sain uudet kengät tilalle. Lisäksi heidän suutarinsa teki uusiin kenkiin puolipohjat. Uusissa kengissä ei ole ollut mitään vikaa ja ovat säilyneet todella kauniina kovassakin kulutuksessa. :)

      Todella harmi, että villapaita on ollut pettymys sinulle, Henriikka. Ihailin jo syyskuussa kuvistasi villapaidan mallia. :/

  • Tiina sanoo:

    Tuon hintaisen villapaidan(tai ”villapaidan”, onhan siinä puolet muuta) pitäisi kyllä kestää kauemman hyvässä kunnossa asianmukaisella hoidolla.
    Mutta toisaalta, esimerkiksi kasmir on todella lyhytkuituinen villa, joten se nyppyyntyy erittäin herkästi. Sitä on kyllä paidassa niin vähän, ettei se yksin selitä tuota nyppyntymistä. Eikä tuoteselosteessa sen kummemmin kerrota, millaista siinä käytetty villa on…

  • Aija sanoo:

    Viskoosi ja polyamidi ovat syynä nukkaantumiseen. Kyllähän villakin nukkaantuu, mutta ei läheskään yhtä nopeasti kuin tekokuidut. (Toisaalta sitten mulla on taas H&M-paita kombolla mohair/akryyli/villa/polyamidi ja se taas ei ole nukkaantunut edes pesussa.) Sanoisin, että sulla on käynyt vaan huono tsägä.

    Kannattaa kuitenkin reklamoida. Todennäköisesti joku on sen jo tehnyt Samujille, mutta suosittelen silti. Oon ite reklamoinu useaan otteeseen, vaikka kyseessä ei ois ees ollu mikään kallis vaate. Se on vaan kaupalle ja valmistajalle hyväksi tietää, mitkä tuotteet on palautunu takaisin kauppaan. Tällä tavoinhan valmistajat voivat parantaa tuotteitaan.

    Tutustu myös kuluttajasuojaan! Siellä lukee selkeästi, että tuotteen on kestettävä vähintään tietyn ajan. Esim. kenkien täytyy kestää käytössä ainakin puoli vuotta rikkoutumatta, vaatteiden 2-3 kk jne. Jos siis kengät hajoaa vaikka kahessa kuukaudessa, on kuluttajan oikeus saada rahat takaisin tai vaihtaa tuote uuteen vastaavaan.

  • Sini sanoo:

    Ostin joitakin vuosia sitte Fjällrävenin Kånken repun, jonka väri haalistui todella nopeasti. Reppu oli keikkunut selässä yhden sateisen talven ja yhden aurinkoisen kesän riennot, jonka jälkeen tummansininen väri oli muisto vain. Muistankin jonkun tuttavan kommentoineen, että ”Oi sullakin on tollainen lapsuudesta saakka mukana kulkenut reppu” ja siltä se tosiaan näytti. Reklamoinut en tietenkään ;) En tiedä onko Fjällrävenin laatu enää menneiden vuosien tasoa, mutta niin surkeaksi en sitä olisi uskonut.

  • //N sanoo:

    Aikauhee, voi kun tylsää! Sitäpaitsi just selaan luksusmerkkien alennusmyyntejä ja väläyttelen lompakolleni juurikin samoja summia 175-200€!!! Neuleesta, joo, en oo ikinä maksanu, mutta nyt voisin ja syyt samat kun sulla. Ja sulle kävi noin, ehkä mä en tilaakaan, vaikka se Helmut Langin kashmirneule oli kyllä aivan ihana. Mut mun tuurilla käy samoin, ihan selkeesti laukku on hangannut sulle ne nypyt niinku kaikkiin neuleisiin. Mut hei, nyt se on jo nyppynen, nyt voit relata ja rahaa se vaan on. Ehkä siitä tulee sun paras lempineuleesi jolla voi nukkua ja nyhnätä. Sitäpaitsi niitä nyppyjä ei kyllä oo niin paljon kuin ketjuneuleissa, ainakaan mun silmä ei erota. Ehkä mä tilaakin sen Helmutin, sit jännitetään tuleeko sieltä edes istuva paita :)

  • Rosa sanoo:

    Tuo on harmillista ja harmittavan yleistä! Kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä, vaikka tuotetta ei korvattaisikaan. Tyytyväinen asiakas on kuitenkin firmoille usein niin tärkeä juttu, että sen eteen ollaan valmiita jonkin verran tekemään…
    Tämä on yleisesti myös aika isokin ongelma, kuka haluaa maksaa eettisistä tai suomalaisista vaatteista huomattavasti enemmän, kun niiden kestävyydestä ja laadusta ei ole takeita?
    Nykyään ei voi luottaa siihen että kalliimpi = laadukkaampi, vaikka niin sen toivoisi olevan. Itse ainakin olisin valmis maksamaan enemmän laadukkaista vaatteista, mutta kun ei tiedä, mitkä ovat laadukkaita ja mitkä eivät, eikä halua ottaa riskiä ja maksaa itseänsä kipeäksi huonolaatuisesta jutusta.

  • saarassss sanoo:

    Ymmärrän harmituksen hyvin, kun olet ostanut neuleen merkiltä, jolta odotat laatua ja kestävyyttä. Itse merkki ja kotimaisuus ei vaan aina takaa täydellistä laatua vaan siinä täytyy myös itse olla tarkkana. H&M:ltä ja joltakin kalliimmalta merkiltä voi löytyä laadultaan täysin samanlaiset neuleet, jos ne ovat samoista materiaaleista valmistetut. Tämä sinun kyseinen neuleesi on kuitenkin 50% tekokuituja, minkä kohdalla nyppyyntyminen on melko odotettavissa. Neuleita ostaessa onkin mielestäni tärkeämpää katsoa materiaaleja ja esim. neuloksen tiheyttä, kuin pelkkää kokolapussa näkyvää brändiä :)

    Toivottavasti kuitenkin tämä kirjoituksesi menee eteenpäin, etenkin neuleen suunnittelijalle & valmistajalle, jotta he osaavat ottaa materiaalien epäsopivuuden huomioon tulevissa mallistoissa, jotta heidän brändinsä maine pysyisi hyvänä.

  • Mar sanoo:

    Moi Henriikka ! Saatat olla tietoinen, mutta ajattelin silti raportoida sulle blogin mobiiliversion pienistä ongelmista. Navigaatio ei toimi ollenkaan, listan linkkiä klikkaamalla sivu jähmettyy navigaatiotilaan eikä siirry minnekään. Jostakin syystä myös tää kommentin kirjoittaminen puhelimella on tosi jähmeää, teksti tulee viiveellä. Minulla on iPhone 4s ja käytän Safaria – ei siis toki aivan tuliterä puhelinkaan, mutta ajattelin silti vinkata!

  • ada sanoo:

    ”40% villaa, 30% viskoosia, 20% polyamidia ja 10% cashmiria.”

    Mä olisin tossa vaiheessa kyllä jättänyt noin kalliin villapaidan hyllylle. Kuulostaa samalta yhdistelmältä kuin ihan kaikissa halpisvillapaidoissa, tosi outoa. Tuolla hinnalla ostaisin vain ja ainoastaan luonnonmateriaaleja.

    • m sanoo:

      Tuossa on 20% polyamidia, se on ainoa tekokuitu. Yleensä tarkoittaa Nailonia tai vastaavaa. Olen itse todennut pienen polyamidimäärän neuleissa ihan hyväksi, se kun pitää neuloksen paremmin ”koossa”. Mutta en nyt niin tarkkaan tosta tiedä, jotain on varmaan mennyt pieleen. Tai sitten villa vaan nukkaantuu jonkun aikaa ja loppuu jossain vaiheessa.. Niinkin voi kyllä käydä! :) Mutta ehdottomasti kannattaa vielä reklamoida neule!! Joissakin vaatekaupoissa otetaan yli vuodenkin jälkeen ”viallisia” tuotteita takaisin ja voithan saada tuosta uudemmasta materiaalikombosta uuden neuleen nukkaantuneen tilalle. ;) Luulen että Samujilla palvelu pelaa ja reklamaatioosi suhtauduttaisiin asiallisesti. Harmi juttu silti!

  • Evetsu sanoo:

    Kannattaa ehdottomasti ilmoittaa Samujille asiasta. Voi myös olla mahdollista saada siitä vielä korvaus. Kuluttajasuojaan kuuluu, että tuotteiden tulee kestää normaalia käyttöä tietty aika. Kymmenen käyttökertaa ei villapaidan kohdalla ole normaalikäyttöaika. Tietysti se, että paita on ostettu puoli vuotta sitten, voi olla hankalampi. Lisää voit lukea http://www.kuluttajaliitto.fi/teemat/kuluttajan_oikeudet/kuluttajakauppa/tavaran_ominaisuudet_ja_virhe

  • Hanna sanoo:

    Itse reklamoin pesussa kutistuneesta paidasta, vaikka ostohetkestä oli kulunut puoli vuotta. Kyseessä oli ihan ketjuliike eikä ollut mitään ongelmia. Itsekin olen töissä ketjuliikkeessä ja voin kertoa, ettei isoilla ketjuilla hirveästi kiinnosta reklamaatiot siinä mielessä, etteivät ne tee niiden perusteella tuotekehittelyä. Sen sijaan juurikin pienemmillä merkeillä asia voikin kiinnostaa.

    Nyppyyntyminen johtuu varmaankin juuri viskoosista. Sen sijaan polyamidi ei asiaan välttämättä vaikuta, sillä pieni määrä sitä voi jopa parantaa tuotetta. Mutta siis vain pieni määrä. Lisäksi luonnonkuiduissakin on eroja. Toiset nyppyyntyvät erittäin helposti, vaikka ovatkin hyviä muilta ominaisuuksiltaan. Lisäksi sama materiaali voi olla parempi- tai heikompilaatuista tai kudos voi olla löyhää, jolloin se myös nyppyyntyy helpommin. Lopuksi vielä sellainen kommentti, että laukku nyppyynnyttää neuleen kuin neuleen. Ainakin kankainen laukku.

  • Anu sanoo:

    Kashmirin ominaisuuksiin kuuluu nyppyyntyminen, mitä parempilaatuista villa on, sitä varmemmin se nyppyyntyy. Kyseisessä paidassa sitä tosin on melko vähän, joten nyppyyntyminen voi todennäköisemmin johtua esimerkiksi viskoosista tai vaikkapa langan valmistustavasta.

  • iduska sanoo:

    Reklamoi joka tapauksessa, kuten itsekin sanoit niin uskon että merkillä halutaan tietää tällaiset asiat. Jos ei haluta, niin sitten kyseenalaistaisin vähän jo toimintatapaa. Minusta on hyvä etä kirjoitit tästä, Samuji varsinkin nauttii aikamoisesta suosiosta blogiskenessä eikä poikkipuolisia sanoja juuri kuulu (ja varmasti syystäkin jos muut vaatteesi ovat hyvälaatuisia) :) On aina hyvä kun vähän ravistellaan ajattelemaan, eikä mennä ihan sokkona, oli merkki mikä hyvänsä. Materiaalit on vaatteessa tosi tärkeitä, mutta tuossa on vain 20 % tekokuitua, joten ehkä sitten maanantaikappale? Mielenkiinnolla kuulisin mitä sieltä vastataan. Ja harmi juttu, paitahan on muuten ihana.

  • riiri sanoo:

    Tottakai reklamoit! Mutta tosiaan kannattaa aina kurkata se materiaalilappu ennen ostamista, mitä kyllä varmasti jo teet.

  • Remi sanoo:

    Turhan munaton kritiikki, Henriikka! 250 ovh tollasesta nyppykasasta on perseestä ja lähes anteeksiantamatonta! Nyt, Samujussi, uutta paitaa neulomaan ja vikkelään!

    Kyllä mäkin laadusta maksaisin, mutta kuka tarjois sitä laatua? Ei hirveesti huvita pelata rulettia harvoilla pennosilla ja heittää satasia yhteen vaatekappaleeseen, jos tulos on sitten jotain tällasta.

    • Henriikka sanoo:

      RAKASTAN TÄTÄ KOMMENTTIA. Oot ihan oikeassa.

      (Tämän postauksen myötä joku jo uhosi kuitenkin ostaa kaikki vaatteensa h&m:ltä. Pelkään että porukka ottaa tekstini väärin!)

  • Samu-Jussi Koski sanoo:

    Hei,

    ilman muuta haluan vastata reklamaatioosi.

    Ensinnäkin on tosi ikävää kuulla, että olet pettynyt neuleen laatuun. Emme ole saaneet muita reklamaatioita kyseisestä tuotteesta, mutta jokainen palaute on meille arvokas. Samoin tietenkin jokainen asiakas.

    Käsittelemme reklamaatiot aina tapauskohtaisesti myymälässämme, ja kuten tässä keskustelussa todettiinkin, tuotekehityksen kannalta valmistajan on tärkeää saada tietää, jos jokin materiaali ei kestä käytössä odotetulla tavalla. Kiitos siis siitä, että otit asian esiin.

    Jos myymälähenkilökunta ei kykene tekemään ratkaisua heti, vialliseksi arveltu tuote siirtyy studiollemme tuotannon ihmisten tarkastettavaksi. Joskus tuote pesetetään tai korjautetaan, joskus se korvataan uudella vastaavalla tai kauppa perutaan ja rahat palautetaan.

    Kuluttajasuojalakiin voi toki nojautua, mutta Samujin toimintaperiaatteisiin kuuluvat kiltteys ja reiluus muutenkin. Jos asiakas ei ole tyytyväinen, jotain tulee tehdä. Olethan yhteydessä Erottajan tai Pohjoisesplanadin myymäläämme, niin voimme tutkia, mistä tässä sinun tapauksessasi on kyse.

    Pyrimme valitsemaan parhaat mahdolliset materiaalit kaikkiin tuotteisiimme, olipa kyseessä neule (lankojen osalta) tai ommeltavat tuotteet (kankaiden osalta). Lisäksi olemme yrittäneet löytää lukuisista tuotantopaikoista ne meille sopivimmat, joiden kanssa työskentely takaisi tuotteiden korkean laadun muttei nostaisi tuotteiden hintoja täysin mahdottomiksi. Palapeli on melkoinen.

    Yleisesti neulelangoista voi todeta sen verran, että polyamidi yleensä vahvistaa ja lujittaa luonnonlaatuja, jotta ne eivät kuluisi niin nopeasti ja pitäisivät kutinsa. En ole oman urani aikana havainnut, että viskoosi johdonmukaisesti huonontaisi tuotteen kestävyyttä, monissa tapauksissa se on loistava vaihtoehto synteettisille kuiduille, esimerkiksi akryylille ja polyesterille, joita pyrimme välttämään.

    Villa on materiaalina eräs suosikeistamme. Sen parhaimmat puolet – pehmeys, hengittävyys, lämpö, keveys – ovat kuitenkin seurausta samoista kuidun ominaisuuksista kuin sen huonoimmatkin puolet: esimerkiksi heikko hankauskestävyys ja herkkä nukkaantuminen.

    Villaneuleista nousee käytössä lähes aina hiukan nukkaa. Ne vaativat huoltamista. Mitä pehmeämpi ja ilmavampi laatu on, sitä vähemmän hankausta se kestää. Kuidunpäät nousevat esiin, erityisesti jos kuitu on lyhyttä. Myös neulekuidun kehruu ja langaksi valmistus vaikuttavat asiaan.

    Tiivis merinoneulos pysyy usein pitkään sileänä. Erityisen hyviä kokemuksia meillä on myös ohuesta silkki-kasmirsekoitteesta, joka meillä on ollut käytössä ensimmäisestä mallistostamme saakka.
    Löyhät ja vähäkierteiset (eli ne kaikkein runsaimmat ja pehmoisimmat) langat taas ovat kaikkein herkimpiä.

    Tilanne ei kuitenkaan ole toivoton. Nukkaantunut villaneule kannattaa usein ensimmäiseksi pestä villanpesuaineella. Se hoitaa kuitua ja tiivistää sitä hiukan. Neuleen kuivuttua sen pinnassa olevat nypyt voi kammata pois villakammalla.

    Myymälässämme on jaossa Care Instructions -lehtisiä, joissa on kerrottu erityishuomiota vaativien materiaalien kuten silkin, villan ja nahkatuotteiden ominaisuuksista, suojaamisesta ja huoltamisesta käyttöiän pidentämiseksi.

    Kaikissa pulmatilanteissa kannattaa kuitenkin olla yhteydessä tuotteen myyjään tai valmistajaan. Teemme tätä työtä teitä varten.

    Yst

    Samu-Jussi Koski
    Samuji

  • eeerika sanoo:

    Oioi, todella mikä pettymys! Hyvä että S-J:ltä ainakin vastattiin sinulle. Jos paidan ovh on 250 euroa, niin totta hemmetissä sen pitäisi kestää normaalia, nättiä käyttöä ilman erikoispesuja ja paidan harjailua. Ne vaatteet on kuitenkin tehty palvelemaan meidän arkielämää, eikä toisin päin.

    Toinen murheenkryyni on marimekko. Tiedän kyllä, että sen vaatteet valmistetaan ties missä, mutta silti, kaverin 200 euron villakangastakki nypyttyi toisella käyttökerralla ja ystävän yli huntin housut kolmannella. Neulokset reikiintyvät silmissä. Nämä siis muutamia esimerkkejä merkin todella surullisesta alasajosta.

    Surullisesta siis siksi, että kun kuluttaja kokee toistuvasti, että ”laatu” onkin vain markkinointikikka, ja vaatteen kalleus pelkkää bluffia, niin kynnys marssia halpamyymälään on todella matala. Uskon, että kalliihko hinta olisi useammallekin kuluttajalle hyväksyttävissä, jos meille avattaisiin selkeästi, mitä hyvät raaka-aineet ja inhimilliset työolosuhteet maksavat.
    Kun minä (ja monet muut) haluamme laittaa vähät rahani vaatteisiin, jotka on tuotettu eettisesti ja tehty hyvistä materiaaleista! Kunhan se ei tarkoita sitä, että minulla on varaa ostaa vain tasan yksi villapaita, joka osoittautuukin käyttökelvottomaksi…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *