Elämäni seikkailu: Kiitos Siperia

tumblr_nq8246tIgZ1uted0qo6_1280 kopio

Siinä se matka nyt oli. Pitkään pohdittu, hetken harkittu Transsiperian junamatka Helsingistä aina Pekingiin saakka. Saavuimme eilen kahdeksan jälkeen Helsinki-Vantaan lentokentälle, juuri parahiksi kokemaan yöttömän yön ja juhannushumun.

Olo on enemmän kuin epätodellinen. Kolme viikkoa meni hujauksessa, kun taas toisaalta tuntuu lähdöstä olevan pieni ikuisuus. Huomenna palaan töihin, mikä tuntuu tosi kivalta. Voi tosin olla, että menee päivä jos toinenkin, että kerään itseni erityislaatuisen lomamoodin jälkeen kasaan ja hahmotan miljöön kirkkaasti.

Matkareitti kulki junalla Helsingistä Lahden kautta Moskovaan. Moskovassa sohvasurffasimme kaksi yötä, jonka jälkeen alkoi matkan pisin junapyrähdys: neljä yötä Irkutskiin. Irkutskista nappasimme taksin bussiasemalle ja asemalta minibussin Baikal-järven rannalle, Olkhonin saarelle. Baikalin maisemissa meni pari yötä. Irkutskista Mongolian Ulanbatoriin menevään junaan ei ollut enää lippuja, minkä vuoksi otimme yöjunan Ulan Udeen ja siitä päiväbussin Mongoliaan.

Rakkaudesta Mongoliaan jäimme  ajateltua pidemmäksi aikaa Ulan Batoriin ja vietimme myös yhden yön Mongolian maaseudulla, Tereljin kansallipuistossa (ylläoleva salakuva sieltä). Koska suorat junat Ulan Batorista Pekingiin menivät vain paristi viikossa, valitsimme reitiksemme yöjunan rajan yli Erlingiin ja sieltä 13 tunnin minibussikyydin perille pääkaupunkiin. Neljän Peking-yön jälkeen lähdimme eilen aamulla lapsimaan täyttyneet rinkat selässä metrolla lentokentälle.

Matkaseuranamme meillä oli ihanat ystävät Alina ja Juuso-Jesperi, jotka jatkoivat matkaa Vietnamiin ja Thaimaahan. Pieni kateudenpuuska pyyhälsi lävitseni, vaikka kotiinpaluu tuntuikin hyvältä. Tänä aamuna heräsimme aikaeron vuoksi jo seitsemältä, joimme rauhassa aamukahvia ja katsoimme telkkarista Modern Familya. Paluu tavalliseen. Purimme rinkat, kuuntelimme lujalla musiikkia ja tanssimme vähän. Pyykit pyörii koneessa ja ajatukset kiertää mielessä ihan omia kehiään.

Ensi viikko tulee olemaan pyhitetty töille ja viestintätoimiston arjelle. Vapaa-aika menee varmasti kuvien läpikäymiseen ja matkastoorien kirjoittamiseen. Saatte viikon verran niin paljon matkasatoa, että luulen visuaalisen blogisadon jälkeen joka toisen nappaavan reppunsa ja suuntaavan Siperiaan. Tietäisitte vaan miten upeita kuvia puolikkaani on ottanut.

Venäjä ja Mongolia saivat sydämestäni aivan erityisen paikan. Henkeäsalpaavat maisemat ja ihmisten ylenpalttinen ystävällisyys tekivat vaikutuksen. Kiina saa pysyä ennakko-oletusten mukaisesti sivulokerossa, sillä tällaiselle syksyihmisille 35 asteen lämmöt ovat aivan liikaa. Pekingin fillarireitit ja Kiinan muuri tosin päätyvät sydämen pääväylälle.

Enpä kerro vielä enempää, sillä saatte kyllä ensi viikon aikana lukea enemmän kuin ehkä jaksaisitte. Rauhallista, levollista sunnuntai-iltaa parhaalle lukijaköörille. Kiva palata livenä blogin ääreen.

– Henriikka

Kategoriat: janne, matkustus 14 kommenttia

Elämäni seikkailu: Kiitos Siperia

14 kommenttia

• ida365 sanoo:

IHANAA että ootte ehjinä kotona <3 en malta odottaa kertomuksia ja PLIIS nähdään pian, kun arki on taas asettunut uomiinsa.

• anniina sanoo:

kuulostaa aivan mahtavalta <3 en malta odottaa matkakertomuksia! eräs ystävänikin kehui juuri mongolian maasta taivaisiin, joten saa nähdä siirtyykö se todella munkin matkahaavelistalle pian :D

• Henriikka sanoo:

Suosittelen kyllä siirtämään sen matkahaaveisiin. Mongolia oli huippu.

Toivottavasti pidit matkakertomuksista.

• Sra sanoo:

Ihanaa että teillä oli onnistunut reissu! Transsiperian läpi matkustaminen on ollut mulla (salaisena) haaveena mutta en ole tarttunut vielä toimeen. Voiko toivoa jotakin ”top vinkit/älä unohda tätä”-henkistä postausta tai kertomusta siitä, miten edes päädyitte tällaiselle matkalle? :)

• Henriikka sanoo:

Ajatuksena on vielä kirjoittaa jonkunlainen vinkkijuttu Siperian matkaan liittyen. Kun vain saisin ryhdyttyä tuumasta toimeen.

Kannattaa todella harkita oikeasti lähtevänsä tällaiselle reissulle. Me tykättiin ainakin ihan maasta taivaisiin.

• Ouska sanoo:

Tervetuloa takaisin! Ja riemullista, että jäi hyvä mieli. Useinhan reissuista toki jää. Mutta suurin kysymys juuri nyt on kuitenkin se, että kuinka kävi Sinuhen? ;) Levollista ja mukavaa arkeen paluuta!

• Henriikka sanoo:

Haha, Sinuhelle kävi vähän köpelösti ja se jäi kovakantisuutensa takia kauppaan. Ehkäpä ensi reissulla.

Kiitos oikein paljon.

• Marie sanoo:

Hienoa kuulla, että olette päässeet turvallisesti kotiin! :) Nyt tosin tuntuu, että teidän reissu meni ihan super nopeasti! Vastahan kirjoittelit lähdöstänne.

• Henriikka sanoo:

No jep, meidänkin mielestä meni ihan liian nopeasti, vaikka pitkä aikahan se todellisuudessa oli.

Kiva, kun jaksat aina kommentoida Marie.

• säppä sanoo:

Kuulostaa niin ihanalta! Mä en tarvi ees niitä kuvia mua houkuttelemaan sinne, pelkästään tää teksti riitti. Voispa vaan olla tien päällä koko ajan… Jään innolla odottamaan sun matkakertomuksia! :)

Toivottavasti pidit matkakertomuksista.

Ja huippua kuulla, että tykkäsit tästä tekstistä. Monelle varmasti kuvat on ne juttu, niin on mukava kuulla, että myös tekstit uppoaa joihinkin. Mielelläni panostan molempiin, mutta koska usein kuvien takana on Janne, tekstistä ja kielestä saadut kehut lämmittävät erityisesti.

Kiitos sulle Säppä.

• Katja sanoo:

Hei!
    Olipa kerrasaan mukaansa tempaavaa aistittavaa luettavaa! Kiitos tästä retkestä! Itseäni samansuuntainen retki kiinnostaisi ja on mietinnässä. Kiinnostaisi kuulla budjetista jonkinlaista arviota, jos haluaisit hieman raottaa tätä reissun tylsää puolta. Kiitän.

• Henriikka sanoo:

No mutta, olipa kerrassaan ihana kommentti. Kiitos sinulle siitä.

Voisin vielä kirjoittaa jotain kustannuksiin liittyvää, jos ehdin jossain välissä paneutua vielä reissun nippelijuttuihin. Toivottavasti ehdin. Ja jos ei ala kuulua, niin laita ihmeessä vaikka mailia tulemaan, niin vastailen sitten sitä kautta.