Kadonnutta hyvää oloa etsimässä

Tajusin viime viikolla erään todella olennaisen asian: Terveelliseen ja hyvinvoivaan elämään ei riitä, että tiedän miten minun tulisi elää. Tiedon lisäksi minun on myös konkreettisesti noudatettava näitä ohjenuoria.

Kirjoitettuna ja ääneen sanottuna se kuulostaa ääliömäiseltä. Eikä kukaan kasvata lihaksiakaan lukemalla siitä. Mutta tällaiseen faktaan minä nyt kuitenkin olen kompastunut. Tiedän paljon hyvinvoinnista ja olen kesänkin aikana käyttänyt paljon aikaa asiasta lukemiseen. Samalla omat arkitapani ovat kuitenkin päässeet sellaiselle rotuperälle, että mielessä ja kropassa on notkahtanut kunnolla. Minähän en tee juuri mitään itseni eteen!

On aika skarpata ja laittaa hommat taas ruotuun. En halua olla yksi niistä yrittäjistä, jotka osaavat organisoida kaikkea muuta paitsi omaa hyvinvointiaan.

Liikunta, uni ja lepo, ravinto. Vapaa-aika, lepo. Sosiaaliset suhteet, itsensä toteuttaminen. Aika kerätä vähän palasia yhteen.

Liikunta

Olen saanut taas lihaskuntotreenin hyvään vauhtiin, mutta rinnalle pitäisi löytyä kehonhuoltoa ja kestävyysurheilua. Nautin täysin siemauksin treenauksesta, mutta sopivat raamit säilyttävät mielen järjen ja onnellisuuden. Kroppaa kuunnellen, liikunnasta nauttien. Toivoisin syksyn pitävän sisällään yhä enemmän elämyslajeja, joita en edes muista urheiluksi.

Uni ja lepo

Päivätöissä käydessäni nukahdin ennen yhtätoista, heräsin viimeistään seitsemältä, usein aiemmin. Homma on lähtenyt viimeisen puolen vuoden aikana aivan lapasesta. Nukun liian lyhyitä yöunia, alan yhtäkkiä siivota kotia keskiyöllä, enkä pääse aamulla sängystä ylös. Juuri tämä ylöspääsyn vaikeus oli hälyttävin merkki siitä, että nyt on aika laittaa palapelinpalat takaisin paikoilleen. Uni ja lepo ovat kaksi eri asiaa. Myös valveilla ollessa olisi hyvä harjoittaa tietoista lepoa eikä säntäillä suunapäänä sinne tänne.

Ravinto

Irtokarkki- ja pitsahommat ovat minulle rakkaita, mutta eivät todellisuudessa aivan niin tiivis osa elämääni kuin ovat kuluneena kesänä olleet. Olen syönyt herkkuja miltei joka päivä! Siinä ei ole mitään järkeä! Sokerit, rasvat, hiilarit, yääähhh. Kroppani huutaa ranskalaisia, vaikka tiedän sen kaipaavan salaattia. Oloni on kehno, ja tunnen kyllä kehoni sen verran hyvin, että tiedän parsakaalin pitävän pidempään onnellisena kuin jäätelötötteröt ja vaahtokarkit.

Vapaa-aika

Tämän alaotsikon ainoa toive ja sääntö: vapaa-aikaa on oltava. Sitä on erotettava vaikka väkisin (kynsin, hampain, potkien, purren) työ- ja blogihommista. Ja itselleni erityisen tärkeää on, että päästäisin myös ajatukset vapaalle. Saatan huomata olevani näennäisesti vapaalla, mutta koko ajan ajatukset duunissa kiinni. Ei kukaan pysy hyvinvoivana, jos on koko ajan saavutettavissa, koko ajan töissä.

Sosiaaliset suhteet

Neuvot itselleni: Vaali ystäviä, vaali ystävyyttä. Myönnä, ettet pysty olemaan niin upea ystävä kuin haluaisit, mutta ole edes murto-osa siitä. Ole kiitollinen tukiverkostosta, perheestä ja ystävistä. Ole avuksi, ole tukena.

Itsensä toteuttaminen

Tee asioita, jotka saavat silmäsi loistamaan. Tee asioita, jotka saavat sydämen lyömään nopeammin. Käytä lahjojasi intohimoihisi, mutta käytä lahjojasi myös muiden hyväksi. Älä koskaan lakkaa unelmoimasta.

Eiköhän tässä paketissa riitä pientä haastetta ainakin hetkeksi. Kuka mukana?
Pikkuhiljaa, pitkän tähtäimen tavoitteilla, elämästä nauttien.

-Henriikka

Kuvat: Eeva Mäkinen / IG: @eevamakinen

Kategoriat: elämä 18 kommenttia

Kadonnutta hyvää oloa etsimässä

18 kommenttia

  • Heidi sanoo:

    Aivan mahtava ja innostava kirjoitus sinulta taas, Henriikka!
    Jos joku kaipaa lisää tietoa asiasta (eli neljä perusasiaa: ravinto, lepo, liikunta, mieli), ota yhteyttä hyvinvointivalmentaja Peppiina Meronen, mm. Instagram: @peppiina.meronen – tosi innostava sekä paljon ravinnosta ja liikunnasta tietävä luennoitsija! (Olin tänään hänen luennollaan:)

  • Marjo sanoo:

    Kiitos tästä kirjoituksesta! Kaksi viimeistä kohtaa kolahti itselle niin että ne nostatti palan kurkkuun ja kyyneleet silmiin. On tullut laiminlyötyä itseä ja samalla muita aivan liian pitkään!
    Kiitos vielä että kirjoitit tämän <3

  • Vakkarilukija sanoo:

    Kiitos tästä tekstistä! <3 Täytyy myöntää että odotin, että pääsen lukemaan ajatuksiasi aiheesta jo edellistä blogitekstiäsi lukiessani. Olen paininut samojen asioiden kanssa jo pari vuotta. Tuntuu, että ajatukset ovat koko ajan töissä vaikka fyysisesti olisinkin kotona, salilla, mökillä, missä tahansa. Ajoittain tuleekin hetkiä, kun on vain ihan pakko pysähtyä ja hengittää pari päivää, ja miettiä, mikä olikaan tärkeintä ja mistä sitä jaksamista ja hyvää oloa saikaan arkeen. Oma kokemus on osoittanut, että kun näitä hyvinvointi juttuja alkaa laittaa kuosiin, on tärkeintä muistaa, ettei hyvää oloa tavoitellessa kannata tavoitella täydellisyyttä. Kannattaa ottaa yksi noista palasista kerrallaan käsittelyyn, muuten siitä vapaa-ajastakin tulee helposti suorittamista. Ota aikaa myös ihan puhtaalle ajattelulle, se tekee kummasti hyvää. Tsemppiä ja paljon hyvää oloa sinulle arkeen, ja kiitos blogistasi, se on ilahduttanut ja inspiroinut jo monen vuoden ajan.

    • Henriikka sanoo:

      Hei kiitos kovasti kommentista ja hyvistä ajatuksista. On oikeasti tosi tärkeetä, ettei ota itselleen liian suurta projektia liian lyhyellä aikatavoitteella. Siitä oon yrittänyt tässä pari viikkoa itseäni muistutella. Ja tähän asti on mennyt ilahduttavan hyvin.

      Ihana saada viestiä pitkäaikaisilta lukijoita. Kiiiitos sulle, että oot mukana ja tsemppiä myös sun arkeen ja alkavaan syksyyn.

  • Elva sanoo:

    Oi miten kolahti tuo viimeinen – asioita, jotka saa silmät loistamaan ja sydämen lyömään nopeammin! Tuosta tulee mulle uusi elämän ohjenuora. Ihana ja tärkeä lista muutenkin, mahtavaa!

  • A sanoo:

    Ehdottomasti mukana!! Miten hyvä teksti! Hyvin nostatti hymyn huulille tuo ensimmäinen kappale, painin itse ihan saman havainnon kanssa :D Ajatuksen tasolla homma on hyvin hanskassa, mutta käytäntö ihan jotain muuta :D Hirmu inspiroivaa, aloitan heti petraamaan tässä! :)

    • Henriikka sanoo:

      JESSSS. Mahtava kuulla, että muitakin lähtee mukaan etsimään parempaa oloa. Tsemppiä ja iloa alkavaan syksyyn.

  • Maiju sanoo:

    Ihana teksti jälkeen kerran. Blogisi on kyllä ihanin ja vaikutat muutenkin niin inspiroivalta huipputyypiltä! Toivottavasti tapaamme joskus ’sattumalta’ (köh!:’D) ja meistä tulee bestiksiä!

    Vitsivitsi:D

    • Henriikka sanoo:

      Hahhaa, miten piristävä kommentti. Ehkäpä me joku päivä vielä ihan sattumalta törmätään. Kiitos Maiju.

  • Laura sanoo:

    Onneksi tapasi ovat kuitenkin ROTUperällä, eivätkä esim. retuperällä, niin ei syytä huoleen :)

    Ei vaan, hyvä kirjoitus ja herätteli täälläkin päässä olemaan itselle rehellinen – jotain täytyy nyt muuttua tässä arjessa. Eli MUKANA :)

  • Tiinatuulia sanoo:

    Niin mukana, kiitos tästä inspiraatiosta :)

  • Suvi sanoo:

    Ihana kirjoitus! Kuinka kauniisti kirjoitatkaan ja samoista asioista, joiden kanssa varmaan suurin osa meistä painii arjen keskellä tasapainoa etsiessä. Muista myös armollisuus hyvän olon etsinnässä :)

    Muistan, kun joskus kesällä sun blogiin kommentoitiin vähän kriittiseen sävyyn siitä, kun oli ollut enemmän yhteistyöpostauksia. Ihanaa kun oot nyt kirjoittanut enemmän tällaista pohdiskelevaakin tekstiä!

    Kolmanneksi, en kestä että sait tuohon viimeiseen kohtaan sisällytettyä lauseen ”asioita, jotka saavat sydämen lyömään nopeammin”. You’re good! Ootko lukenut kirjan? Mä oon aina halunnut, mutten oo koskaan saanut aikana.

    • Henriikka sanoo:

      Eikä, mikä ihana ja ilahduttava kommentti. Kiitos Suvi.

      Keväällä kaikki yrityskuviot oli vielä niin uusia juttuja, että oli vaikea arvioida, mikä on tarpeeksi ja kohtuullisesti, mutta nyt yhteistyöt ja niiden määrä alkaa pikkuhiljaa selkiytyä. Hyvä niin sekä minun että teidän kannalta.

      Armollisuus pitää kyllä muistaa! Hyvä, kun taas muistutit. Sitä ei voi varmaankaan ikinä olla tarpeeksi.

      Ja kyllä vain, oon lukenut kyseisen kirjan ja voin lämpimästi suositella sitä eteenpäin. Toivottavasti jossain välissä saat aikaiseksi aloittaa (ja myös lopettaa) sen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *