Pelasta maailmaa vähän joka päivä

Kaupallinen yhteistyö: Joutsenmerkki

Olimme eilen ystäviemme luona illallisella. Oli rentouttavaa ja virkistävää. Ihanaa kotitekoista ruokaa ja täydellinen riippumatto huoneen nurkassa. Aiheet poukkoilivat urheilusta töihin ja ruokaan.

Huomaan kuitenkin, että yhä useammin ystävienkin kanssa tulee keskustelua kaiken kevyen rinnalla maailman tilasta – Voiko avokadoja syödä hyvällä omatunnolla, kun ne ovat sellaisia vesisyöppöjä? Tulisiko matkustus lopettaa? Mitä kaupasta kannattaa kantaa kotiin? Miten koskaan voi tehdä enää mitään oikein?

Siinä missä ennen höpöteltiin niitä näitä vaatteista ja pojista, nykyisin niiden rinnalla keskustellaan isona teemana kestävästä kehityksestä ja ympäristöasioista. Paremmista valinnoista. Tiedä sitten, onko se iän vai yhteiskunnan heräämisen luomaa muutosta. Uskoakseni molempia.

Yksi oman elämäni ilonaiheita on ollut tajuta, että blogini yhteistyökampanjat eivät tänä vuodenvaihteena keskittyneet enää joulusesongin shoppailuun, vaan nimenomaan uuteen vuoteen ja uuteen alkuun. Suoraan sanoen minua ei enää edes kysytty kulutuskeskeisiin joulukampanjoihin. Sen sijaan olen iloinnut, että blogin yhteistyökumppaneiksi on noussut parempien arvojen merkityksellisempiä toimijoita, esimerkiksi yhdistyksiä, säätiöitä ja voittoa tavoittelemattomia järjestöjä, joiden sanoma kestää yli sesonkirajojen.

Tällä kertaa framilla on vanha tuttu, Joutsenmerkki.

Tunnistatko Joutsenmerkin?

Kuinka moni tunnistaa Joutsenmerkin? Luulen, että noin kaikki kädet nousevat ilmaan. Kuinka moni tietää, mistä Joutsenmerkki kertoo? Ennustan useiden käsien laskeutumista hiljalleen takaisin vartalon viereen.

Joutsenmerkki on ensimmäisiä merkkejä (ellei ensimmäinen), jonka opin lapsena tuotteista. Mutta lähivuosina, tarkemmin sanottuna viimeisen 15 vuoden aikana, merkki on hautautunut aika hyvin mielen perälle.

Pidän sitä kyllä luotettavana (niin kuin muutkin suomalaiset tutkimusten mukaan), vaan en ole pohtinut sitä aktiivisesti vuosiin. Merkki on saanut minut tarttumaan ostettavaan tuotteeseen helpommin, mutten ole edes kunnolla tiedostanut miksi.

Mistä Joutsenmerkki kertoo?

Joutsenmerkki eli pohjoismainen ympäristömerkki kertoo puolueettomasti tuotteen ja palvelun ympäristöystävällisyydestä – tuotteen turvallisuutta ja laadukkuutta unohtamatta. Se ohjaa omalta osaltaan vastuulliseen, ympäristön paremmin huomioivaan kuluttamiseen. Pohjoismainen ympäristömerkintä on laatinut kriteerit noin 60 eri tuoteryhmälle. Kriteerit ottavat huomioon kunkin tuoteryhmän kannalta merkittävimmät ympäristövaikutukset koko elinkaaren ajalta.

Joutsenmerkin tavoitteena on edistää kestävää kehitystä, johon pyritään askel kerrallaan. Tämä tarkoittaa sitä, että Joutsenmerkin kriteereitä tiukennetaan noin 3–5 vuoden välein. Kriteereitä tarkistetaan muun muassa uuden ympäristötiedon, tekniikan kehityksen sekä markkinatilanteen mukaisesti.

Pohjoismaiden ministerineuvoston kuluttajasektori perusti Joutsenmerkin vuonna 1989. Suomi, Ruotsi, Norja ja Islanti ovat olleet mukana Joutsenmerkki-yhteistyössä alusta alkaen, ja Tanska tuli mukaan vähän myöhemmin. Joutsenmerkki on vapaaehtoinen. Yritykset voivat hakea merkkiä tuotteilleen tai palveluille, jotka täyttävät niille asetetut kriteerit.

Kirjoitin kirjoituksen aluksi, että kestävästä kehityksestä on tullut yksi kahvipöytien puheenaihe ystävien kesken. On sydäntälämmittävän hienoa nähdä, että ympärillä parveilee asiasta kiinnostuneita.

Toisaalta asialla piilee toinen puoli. Olen myös huolissani siitä, miten paljon lamaantumista nämä keskustelut saavat aikaiseksi. Vaikka on tärkeää, että aiheesta keskustellaan ja muutokseen pyritään, eivät ympäristöhuolen synnyttämät viha, suru ja pelko auta, elleivät ne saa aikaan toimintaa. Jotta ympärilleen pystyisi kylvämään enemmän tsemppimieltä ja uskoa tulevaisuuteen, kannattaa pohtia kuinka asiaa lähestyy tai kuinka asiasta kertoo eteenpäin.

Joutsenmerkin kaltaiset toimijat tekevät parempien valintojen tekemisen paljon helpommaksi. Kuluttajan on harvoin kovin helppoa tutkia tuotteiden alkuperää tai esimerkiksi ympäristökuormitusta ilman ammattilaisten apua. Elinkaaren vaiheisiin on usein haastava syventyä yksin.

Joutsenmerkin voi löytää esimerkiksi wc- ja talouspapereista, puhdistusaineista, ajoneuvon polttoaineista, siivousvälineistä, huonekaluista, maaleista… Myös palvelut, kuten hotellit, painolaitokset, siivouspalvelut ja autopesulat, voivat saada Joutsenmerkin. Kaikilla tähän kirjoitukseen kuvatuilla tuotteilla on Joutsenmerkki.

Hotellien rinnalla itseäni eniten kiinnostava seikka on Joutsenmerkitty sijoittaminen! Kelatkaa nyt! Joutsenmerkityt sijoitusrahastot takaavat vastuullisen sijoittamisen, mikä on ihan älyttömän siistiä.

Joutsenmerkki etsii ratkaisuja energiankäyttöön ja ilmaston lämpenemiseen, kemikaalien käyttöön, luonnon monimuotoisuuden tuhoamiseen ja jäteongelmaan. Toivon, että tälläkin kirjoituksella onnistun taas muistuttamaan niin teitä kuin itseäni siitä, että meitä kaikkia tarvitaan noiden ratkaisujen löytämisessä.

Käyn itse joka päivä ajatuksissani läpi näitä asioita, erityisesti matkustuksen näkökulmasta ja siihen teemaan tulen palaamaan vielä monesti. Mutta yhtä lailla arkiset valinnat vaikuttavat isojen teemojen rinnalla: millaista leivinpaperia ostamme kaupasta, millaisilla leluilla lapsemme leikkii, millaista kosmetiikkaa levitämme ihollemme, millaisiin rahastoihin rahamme sijoitamme…

Janne totesi eilen kesken illallisemme: ”Sulla taitaa Henriikka olla nämä maailmanparannusasiat aika vahvasti mielen päällä tällä hetkellä.” En voinut todeta kuin, että näin taitaa todella olla. Pääni on suoraan sanoen kaikesta vähän pyörällä.

Mutta yritän vain sinnikkäästi pitää oman mieleni riittävän optimistisena, ettei maailmantuska lysähtäisi vuoren lailla päälleni ja tekisi minusta toimetonta. Haluan olla sellainen pieni, mutta toimiva ratas koneistossa.

-Henriikka

Kategoriat: elämä, kestävä kehitys, yhteistyö Avainsanat: 10 kommenttia

Pelasta maailmaa vähän joka päivä

10 kommenttia

  • Veera sanoo:

    Nämä merkit, mm. Joutsenmerkki, mutta monet muut vastaavat, jotka kertovat kuluttajalle helposti vaikkapa vastuullisuudesta ja ympäristön huomioimisesta ovat loistavia. Ongelmainen kääntöpuoli näin pk-yrityksen työläisen näkökulmasta on, että merkkien saanti maksaa ja se on myös businesstä.

    Prosessiin pääseminen ja sertifiointi ja osan merkeistä ylläpitämien maksaa aivan käsittämättömän paljon ja on siksi useille pienemmille toimijoille mahdotonta – vaikka tuote olisi aivan yhtä paljon sen ansainnut kuin vastaavan isomman toimijan.

    (Joutsenmerkistä en osaa suoraan sanoa, mutta esim avainlippu)

    • Henriikka sanoo:

      Arvelinkin, että joku varmaan nostaa asian esiin. Tämä on ihan totta! Hyvää tekevässä bisneksessä on aina muistettava, että bisnestä se sekin on. Toisaalta ei kannata myöskään unohtaa, että suurinta osaa tahoista kannattelee kuitenkin se aito hyväntekemisen tahto. Jos ei tällaisia olisi lainkaan, olisi homma pelkkää villiä länttä. Toivon mukaan ajatteleva ihminen hahmottaa esim. pienten yritysten kohdalla, että sertifikaatteja ja merkkejä ei vain yrityksen alkuvaiheessa pysty hankkia. Jos koskaan haluaakaan.

      Kysyin samaa Joutsenmerkiltäkin muutama kuukausi sitten, kun olin jossain heidän järjestämässään tilaisuudessa. Silloin sanoivat, ettei summa ole sellainen, että kenenkään tie pitäisi siihen kaatua. Usein paljon haastavammaksi osoittautuu se pitkä prosessi, jonka merkin hakijat vetävät läpi, jotta saavat merkin. Mutta minäpä kysyn, jos saisin tästä vielä Joutsenmerkiltä vastauksen tarkemmin.

  • Tähtijoukko sanoo:

    Todella kiva postaus ja erinomainen valinta yhteistyöhön! :)

  • norppu sanoo:

    Mä olen itse aivan samanlainen, pohdin jatkuvasti omia valintojani ja saatan viettää ruokakaupassa huomattavn pitkiä aikoja kun pohdin avokadon ostamista tai etsin nimenomaan suomalaista kauramaitoa. Vaatekaupat ovat ahdistaneet jo jonkin aikaa, ja matkustamisesta on hirveät tunnontuskat. Työ ympäristö- ja energia-asioiden parissa ei varsinaiseati lievennä näitä pohdintoja.

    Kiitos kun kirjoitit tästä, kyse ei tosiaan ole mistään hihhuloinnista vaan meidän kaikkien tulevaisuuden kannalta kriittisistä kysymyksistä.

    • Henriikka sanoo:

      Se on samaan aikaan voimauttavaa ja riuduttavaa, kun kantaa sitä meta-analyysikerää koko ajan mukanaan. Voin vain kuvitella, kuinka paljon pohdit, jos vielä teet töitäkin alalla.

      Ja kiitos kommentista. Kyllä se niin on, ettei tämä ole mitään silkkaa järjestöjen hommaa, vaan meidän kaikkien yhteinen asia ja taakka.

  • Hanna sanoo:

    Haluaisitko lapsia vai aiotko reissata koko elämän?

    • Henriikka sanoo:

      Moikka! Kiitos kysymyksestä. Luulen tai olen melko varma, että haluaisin kyllä lapsia jossain vaiheessa. Mutta en kyllä usko että niiden saaminen estää reissaamista sinänsä, vaikka varmasti vaikuttaa järjestelyihin/kohteisiin toki.

  • Tiia sanoo:

    Hei minkämerkkisiä nuo lastenvaatteet ovat? :) kiva, kun nostit aiheen esille! Kertooko tuo merkki myös jotakin tuotteen pohjoismaisuudesta (kuten avainlippu)?

    • Henriikka sanoo:

      Hei anteeksi, että mulla meni näin kamalan kauan. Lastenvaatteet ovat kaikki Cubuksen. Aika ylläriä! Merkki ei tietääkseni kerro pohjoismaisuudesta mitään.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.